A Research on Food Safety in Turkey after the Covid-19 Pandemic

Günel Mikailsoy

Abstract


The aim of the study is to investigate the food safety perception of consumers during and after the covid 19 pandemic. Surveys were administered to a total of 1000 people from all regions of Turkey via the internet. The survey data were defined as frequency and percentage, and analyzed by nonparametric test methods for dependent and independent groups. As a result of the analysis, it has been determined that the knowledge and awareness levels of consumers about food safety are generally high, and that there are significant differences according to education, age and region. It was observed that the participants did not differ much between their food preferences before and during COVID-19, but they were more careful about health and packaging safety. In other words, the anxiety level of the participants increased during COVID-19. In addition, it was found that with the increasing of education level and age, the awareness and knowledge of the food preferences of the participants also increased. As another factor affecting consumer behavior, the result of the anxiety level measurement that can be evaluated within the scope of perceived risk, it was determined that 76.4% of the participants would prefer more packaged food products during and during the pandemic period. The results of the study support that consumers' preferences in situations of uncertainty are shaped according to their risk perceptions and there is an increase in their anxiety levels.

Keywords


Consumer preferences; Food safety; Knowledge; Non-parametric tests

Full Text:

PDF

References


Babaoğul M, Şener A, Buğday EB (2016). Tüketici profili ve bilinç düzeyi araştırması. T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketici Akademisi Projesi.

Bakke A J, Shehan CV, Hayes JE (2016). Type of milk typically consumed, and stated preference, but not health consciousness affect revealed preferences for fat in milk. Food Quality and Preference, 49: 92-99.

BBC (2020a). How is the coronavirus epidemic chang-ing consumer habits? https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52448919 Accessed: 2020.

BBC (2020b). Coronavirus: There is a shortage of meat in the USA due to the epdem-ic.https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-52557247 Accessed: 2020.

Campbell M, Goodstein R (2001). The moderating effect of perceived risk on consumers’ evaluations of product incongruity: preference for the norm. Journal of Consumer Research, 28 (12): 439–449.

Cebeci Z (2019). R ile parametrik olmayan istatistik analiz. Abaküs Kitap Yayıh Evi. İstanbul(in Turk-ish)

Çınar R, Sağlık E (2006). Perakende gıda ürünlerinde etiketin önemi, tüketiciler üzerindeki etkileri ve Er-zurum ölçeğinde bir alan araştırması. Pazarlama Dünyası Dergisi, 1-10.(in Turkish)

Deniz A, Erciş A (2008). Kişilik özellikleri ile algılanan risk arasındaki ilişkilerin incelenmesi üzerine bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2): 301-330.(in Turkish)

Dutta-Bergman, MJ (2004). Primary sources of health information: comparisons in the domain of health attitudes, health cognitions, and health behaviors. Health Communication, 16(3): 273–288.

Erdoğan N, Çiçek H (2015). Hayvansal gıdaların tü-ketim yapısı ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Afyon Kocatepe Üniversite personeli örneği. Kocatepe Veteriner Dergisi, 8(1): 25-31.

Eryılmaz AG, Kılıç O (2020). Türkiye ve Avrupa Birl-iği’nde tüketicilerin gıda güvenliğiyle ilgili tutum ve davranışları. Food and Health, 6(1): 57-66.

Gülse Bal HS, Kaplan E, Kaplan K (2019). Yaş meyve ve sebze tüketiminde gıda güvenliği algısı, tüketici endişesi ve bilinci: Tokat ili Merkez ilçe örneği. III. International Eurasian Agriculture and Natural Sciences Congress, 96-104.

Güzel Y, İpek G, Yıldırım Yılmaz T, Babaoğul M, Şener A, Buğday EB, Yücel S (2018). Tüketici pro-fili ve bilinç düzeyi araştirma raporu. Türkiye Tü-keticinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü. Türkiye Cumhuriyeti Ticaret Ba-kanlığı. Ankara.

İslamoğlu AH, Altunışık R (2017). Tüketici Dav-ranışları. Beta Basım, İstanbul.

Karabulut M (1981). Tüketici davranışları yeniliklerin kabülü ve yayılışı, Minnetoğlu Yayınları, İstanbul.

Losasso C, Cibin V, Cappa V, Roccato A, Vanzo A, Andrighetto I, Ricci A (2012). Food safety and nu-trition: Improving consumer behaviour. Food Con-trol, 26: 252–258.

Mutlu S (2007). Gıda güvenirliği açısından tüketici davranışları (Adana kentsel kesimde kırmızı et tü-ketimi örneği). Doktora tezi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.

Odabaşı Y, Barış G (2002). Tüketici davranışı. 2. Basım İstanbul: Mediacat.

Oğur S (2020). Bitlis’teki tüketicilerin gıda güvenliği ve gıda hijyeni konusundaki bilgi ve tutumları. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 9(2): 780-796.

Onurlubaş E, Gürler AZ (2016). Gıda güvenliği ko-nusunda tüketicilerin bilinç düzeyini etkileyen fak-törler. Journal of Agricultural Faculty of Gazi-osmanpasa University, 33 (1): 132-141.

Özmetin S (2006). Gıda tüketim alışkanlıklarındaki değişim üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Sakarya.

Özsungur F, Güven S (2017). Tüketici davranışlarını etkileyen sosyal faktörler ve aile. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3: 127-142.

Pakmak AS, Koçoğlu D (2019). Tüketici hakları farkındalığı ve tüketici bilinç düzeyi: Denizli örneği. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 6(1): 37-58.

Petroman C, Bidireac IC, Petroman I, Sucan M, Marin D, Turc B, Merce I, Constantin EC (2015). The im-pact of education on the behaviour of the consum-er of animal origin food products. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 190: 429-43.

Richardson N, Macfie H, Sepherd R (1994). Consumer attitudes to meat eating. Meat Science, 36(1-2): 57-65.

Taşdan K, Albayrak M, Gürer B, Özer OO, Albayrak K, Güldal HT (2014). Geleneksel gıdalarda tüketicil-erin gıda güvenliği algısı: Ankara ili örneği. Uluslararası Davraz Sempozyumu, Süleyman De-mirel Üniversitesi, Isparta.

Topuzoğlu A, Hıdıroğlu S, Ay P, Önsüz F, İkiışık H (2007). Tüketicilerin gıda ürünleri ile ilgili bilgi düzeyleri ve sağlık risklerine karşı tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(4): 253-258.

Tüyben EE (2018). Tüketicilerin gıda güvenilirliği yönünden etiket okuma alışkanlığı ve algısının değerlendirilmesi. Y. Lisans tezi, Hacettepe Üniver-sitesi, Ankara.

Yalçın A, Kızılaslan H (2013). Tüketicilerin gıda güvenliği ile ilgili tutum ve davranışları (Samsun ili örneği). Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, 213.

Yamane T (1967). Statistics, an introductory analysis, 2nd Ed., New York: Harper and Row.

Yüzbaşıoğlu R, Kızılaslan H, Kızılaslan N, Kurt E (2018). Gıda güvenilirliği açısından tüketici dav-ranışlarının incelenmesi: Sivas kentsel ve kırsal kesimde kırmızı et tüketimi. Gaziosmanpaşa Bi-limsel Araştırma Dergisi, 7(3): 49-60.




DOI: https://doi.org/10.15316/SJAFS.2022.068

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.